Tuesday, April 17, 2007

Alahan...

Alhamdulillah...

mengandung, melahirkan dan membesarkan anak-anak sebenarnya bukan kerja senang...sebenarnya situasi ini baru saya rasai kerna semasa mengandung anak pertama saya tidak rasa terbeban mengandung...kerana sedikitpun saya tidak rasa alahan dan muntah2...tapi entah kenapa bila mengandung anak kedua ni, berbagai2 rintangan dan perubahan berlaku pada diri...yang teramat pedih bila nak mengeluarkan segala makanan yang dimakan sehingga mengeluarkan minyak yang pahit dan menyeksakan....aduh...

sekarang usia kandungan saya dah masuk dua bulan lebih...tapi sesungguhnya saya dah penat...tak tahan.."Ya Allah kurangkanlah segala dugaan dan rintangan dibahuku"...

baru sekarang saya mengerti penderitaan ummi yang melahirkan 10 orang anak...kata ummi, semasa mengandung dia langsung tak sentuh nasi, hanya beralaskan roti, sehinggalah kandungan berusia enam bulan...itulah yang saya rasa sekarang....betapa nikmatnya bila melihat orang makan dengan berselera sedangkan kita bukan saja melihat malahan berbau makanan atau lauk pauk sahaja sudah terasa nak memuntahkan segala macam sisa-sisa yang sebenarnya sudah tidak tersisa dalam perut..sakitnya, pedihnya...itulah dugaan Tuhan buat wanita yang sememangnya lebih tabah dan kuat...InsyaAllah....

kepada ibu-ibu, tabahlah menghadapi dugaan ini kerana sesungguhnya kita akan rasa gembira dan tersenyum puas saat anak itu dilahirkan..bersyukurlah kerana kita dianugrahkan Allah merasai nikmat ini....

wassalam

No comments: