Monday, February 16, 2009

cEriTa SeRam

Saya sebenarnya kurang faham apa sebenarnya motif dan pengajaran yang kita dapat bila menonton televisyen. Terlalu banyak cerita dongeng dan karut disiarkan dalam televisyen sekadar memenuhi kehendak penonton. kalau dulu cerita berunsur seram atau menakutkan diharamkan, tetapi kini sudah menjadi satu trend.

Semua cerita, filem bahkan lagu2 sendiri sudah dimasukkan dengan unsur2 menyeramkan. Saya sendiri semakin terjebak dengan menonton filem2 seram (tiada pilihan). Boleh dikatakan semua drama yang disiarkan berunsur mistik, syirik dan kurang pegangan agama.

Sebenarnya banyak perkara-perkara negetif yang berlaku apabila cerita menakutkan dipertontonkan. Mungkin ada sedikit pengajaran tetapi yang selebihnya hanya mengundang kecelakaan. Cerita berunsur begini boleh menyebabkan kanak-kanak semakin takut, belajar sesuatu yang tidak sepatutnya, seperti menyembah selain ALLAH, kerana kanak-kanak masih tidak tahu menilai dan mengolah cerita, bagi mereka apa yang mereka lihat itulah yang berlaku.

Anak saya sendiri semakin meracau bila tidur malam, pandai lak tunjuk itu dan ini, sehinggakan saya sendiri naik seram. Mengarut betul....kalau anda semua perasan bolah dikatakan setiap petang dan malam ada je cerita seram yang dipertontonkan.

Sekarang saya lebih suka menonton OASIS kerana lebih bersifat keTUHANAN, ada sahaja Zikrullah yang disiarkan untuk santapan halwa teliga kita.

Semoga industri penyiaran semakin bijak kerana merekalah penyumbang utama kepada moral insan.

1 comment:

Anonymous said...

BTOL3. apsal la org suka sgt buat cerita hantoo.......nnt mlm2 tkot nk tido ngangi tandas pown kne brteman.