Wednesday, September 13, 2006

KESABARAN

Kesabaran sentiasa menguji iman, iman yang kuat akan dapat mempertahankan hati dan perasaan ini daripada goyah. Begitu pentingnya nilai kesabaran setiap insan, kesabaran memerlukan kekuatan mental dan fizikal yang begitu kental dan cekal.
Kekadang kesabaran menguji minda, kemana keputusan yang harus dipilih, kemana arah yang harus dituju. Semua itu bergantung kepada tahap kesabaran seseorang, sesetengah orang tidak tahan sabarnya apabila kita menggangu hatinya, namun sesetengah pihak tidak boleh mengganggu fizikalnya. Itu semua bergantung kepada setiap individu, anda sendiri boleh berintuisi dengan diri sendiri, dimana tahap kesabaran anda.
Semakin hari semakin banyak kesabaran yang menguji minda. Bila diri dihina, bila hati dicela, bila mental didera, bila perasaan dipaksa dan bila emosi diganggu. Semua ini memerlukan tahap kesabaran yang tinggi...namun bila tahap kesabaran itu memuncak, imanlah yang menjadi tahap pengukurnya. Kita akan bertanya kenapa kita didera, dihina, dicela, dipaksa dan diganggu. Adakah kesalahan itu berbalik pada kita, andainya kita mempunyai hak bersuara, kenapa masih membisu seribu bahasa. Kalau semua itu bukan salah kita, kenapa membiarkan kita ditindas, diherdik dan dicerca.
Sukarnya membuat pilihan dan keputusan andai kita bermain dengan perasaan, kemana harus kita luah, dimana harus kita celah dan bagaimana harus kita mengalah.

wassalam

2 comments:

Anonymous said...

hidup kita hanya bergantung pada suami. setelah bergelar isteri, suamilah segala2nya bagi kita. kitalah yang harus banyak bersabar. ingat, syurga adalah dibawah tapak kaki suami, bukan lagi ibu kita. jangan selalu melawan, jangan selalu menjawab, kita harus menolongnya dalam pelabagai hal. luahkan apa yang ada dalam hati hanya pada suami. jangan derhakai suami

Anonymous said...

waduh..merasa dan berbuat seperti mahluk hidup nomer dua setelah lelaki...akhirny ya anda bener2 jadi no dua...menyedihkan sekali