Wednesday, September 06, 2006

tugas siapa lebih berat

bagi yang dah berumah tangga mesti selalu je mempersoalkan masalah tugas siapa lebih berat..tugas seorang suri rumahtangga ke...atau kerja suami....
bagi saya tugas seorang suri rumahtangga itu lebih berat berbanding tugas kerja diluar...mana taknya saya yang dah bekerja ni rasa bersyukur sangat dapat kerja...yelah kalu fikir pasal rumah...banyak menda yang nak kena buat....basuh kain, jemur kain, lipat kain, mengasuh anak, mandikan anak, memasak, suapkan untuk anak, menyapu sampah, buang sampah,mop lantai, basuh pinggan,huuuuhhh banyaknya, tak terdaya dah nak fikir....bayangkan kalau semua tu di buat oleh seorang sahaja...sangat memenatkan, sungguh meletihkan dan sangat menyedihkan....mmm...saya tabitlah pada wanita yang menjadi suri rumahtangga sepenuh masa....macam ummi saya....membela 10 orang anak....macam manalah eh....saya yang baru ada anak sorang nipun....kelam kabut...nak makan kena gilir2....nak mandi kena gilir2...nak pakai bajupun kena gilir2....cuba bayangkan mak kite dulu...sanggup tak makan agaknya....nasiblah hubby aku ni ringan tulang....banyak menda yang dia tolong....tu baru aktiviti dalam rumah....kat luar camane?...takkan nak biarkan kat luar sampah sampai lutut, pokok kering tanpa di jirus....huuuu....
bila dah ada anak ni...banyak menda yang kita fikir....macammana orang tua kite membela kita sampailah ke besar....sedihpun ada...yelah sekarang ni baru kita rasa betapa besarnya pengorbanan seorang ibu....jadi sesiapa yang dah berumahtangga tu sama2lah tolong antara satu sama lain....sedih sangat kalau sorang kepenatan dan sorang lagi tidur terbongkang....kata orang berat sama dipikul, ringan sama dijinjing....tak gitu?
wassalam

1 comment:

Imran Yusuf said...

Assalamu'alaikum,

Tugas isteri selalunya lebih berat, terutama isteri yang bekerja pejabat.

Lepas waktu pejabat, si suami balik rumah dan relax, tenguk tv, baca akhbar, lepak kat sofa.

Tetapi si isteri terpaksa meneruskan 'perjuangan' di kitchen department pula, kalau beli lauk di kedai pun mesti dihidangkan juga. Selesai kerja di dapur, hari dah malam.

Lepas solat Maghrib & Isyak, suami boleh lepak depan tv nonton bola, movie dan lain-lain. Sedangkan si isteri dah terbaring kepenatan.

Baru nak lelapkan mata, dikacau si suami pula....